28 jun 2021

Vraag aan de Minister-President: ontwerp plannen Zuidstation

Soetkin stelde een vraag aan Minister-President Vervoort over het ontwerp richtplan van aanleg (RPA) van de omgeving van het Zuidstation, dat onlangs werd goedgekeurd door de Brusselse regering. Lees hieronder haar vraag.

 

Op 11 mei 2021 konden we vernemen dat de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Richtplan van Aanleg Zuid in eerste lezing heeft goedgekeurd. Zo kan het nu onderworpen worden aan een breed openbaar onderzoek. Enkele grote lijnen van het goedgekeurde RPA werden alvast door u meegegeven in uw persbericht: een herinrichting van de openbare ruimte met een nieuw park, een nieuw plein, een nieuwe verkeersluwe centrale ruimte, wateroppervlakken, en vergroening van ruimten binnenin de huizenblokken. Er komt een focus op intermodaliteit met een opwaardering van het openbaar vervoer om zo veel mogelijk het transitverkeer uit de woonwijken weg te halen en ruimte vrij te maken voor actieve vervoersmodi, en parkeren op de openbare weg verdwijnt. Ten slotte wordt er ingezet op een mix tussen wonen, werken en (surpra)lokale voorzieningen. 

Het is duidelijk dat de herontwikkeling van de Zuidwijk absoluut nodig is. De Europa-esplanade is momenteel een van de ergste hitte-eilanden van het Gewest en maakt vaak een desolate indruk. De stationsbuurt is ook niet echt verwelkomend te noemen, niet voor wie met de trein Brussel binnenkomt als pendelaar of toerist, en al zeker niet voor wie in de buurt woont. Momenteel vormt de Fonsnylaan samen met het station een breuklijn in het stedelijk weefsel en veel buurtbewoners klagen over het grote gebrek aan voorzieningen voor zowel onderwijs, cultuur als sport. Een frisse neus halen in deze buurt lijkt momenteel onmogelijk. Daar moet zo snel mogelijk verandering in komen. 

Ik wil in deze vraag niet ingaan op de discussie over het aantal m² kantoorruimte die er voorzien wordt in de plannen. U geeft immers aan in uw communicatie dat hier nog aanpassingen in zullen gebeuren en dat de eerste doelstelling van het RPA is om een woonvriendelijke stationsbuurt tot ontwikkeling te brengen waar bewoners kunnen leven, werken en hun kinderen school kunnen lopen. Dit onderschrijf ik helemaal en in dit kader wil ik u de volgende vragen voorleggen:

  • De oppervlakte in het ontwerp RPA gewijd aan voorzieningen zou met 44.000 m² verhogen tot 50.500 m², vergeleken met de huidige situatie. Kunt u wat meer informatie geven over om welke voorzieningen het hier precies gaat (scholen, sportvoorzieningen, crèches, buurthuizen, ateliers voor kunstenaars, cultuurhuizen etc)? 
  • Op 7 mei 2021 publiceerde Citydev een oproep tot het indienen van blijken van belangstelling voor een voorziening van 3500 m² in de wijk van het Zuidstation: het Jamar-project. De site komt boven op de tunnelmond van de tram in de Jamarlaan en voorziet naast 60 geconventioneerde woningen en 500 m² winkelruimte, ook een grote oppervlakte voor een voorziening van collectief belang bovenin het gebouw. Welk type voorziening wordt beoogd bij deze oproep? Hoeveel blijken van interesse zijn er reeds binnengekomen?
  • Hoe staat het ondertussen met de studie naar de invulling van de ruimtes onder de sporen, de beroemde quadrilatères? De NMBS had daartoe een ideeënoproep gelanceerd in februari 2021 die werd afgesloten op 16 april 2021. Heeft u hier ondertussen nog iets rond vernomen?
  • Welke data zijn voorzien voor het openbaar onderzoek? Zal dit nog voor de zomervakantie plaats vinden?
  • De Europa-esplanade is een kritiek punt qua hittestress in ons Gewest. Hoe zal deze teruggedrongen worden bij de heraanleg van deze specifieke plek? Zal er onthard worden en hoeveel m²? Zullen er bijkomende stukken van de Zenne opengelegd worden? 
  • Er komt een nieuw park binnen de perimeter van het RPA en dit is op zich natuurlijk heel goed nieuws. Hoe wordt de toegankelijkheid van dit park verzekerd? Tegen wanneer moet deze nieuwe openbare groene ruimte beschikbaar zijn voor de buurtbewoners? 
  • De perimeter van het RPA loopt tot aan de kleine ring. Het is essentieel voor wie het Zuidstation als poort naar de Brusselse binnenstad gebruikt (internationale toeristen bv) dat er een logisch/intuïtieve en vooral veilige manier om over te steken naar de binnenstad komt. Op welke manier komt het RPA aan deze uitdaging tegemoet?

 

Het verslag van de volledige discussie met het antwoord van de Minister-President zijn hier te lezen.

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren